Sunday, May 15, 2016

Sunday, December 27, 2015

Love like you've never been hurt

So many things happened today and that made me realize that.. in life the most important things is to understand the value of each thing we do and if it for the sake of what Allah want us to do..then..just move foward..

its true that being nice is not because we want people to be nice to us..its just because we are nicer..hahaha.. ๐Ÿ˜Œ๐Ÿ˜Œ

sometimes we dont need everybody to be with us.. but to have someone to always be on our side..thats more than enough..
*thanks you*

in the end.. its between you and Allah.. not between you and them anyway

๐Ÿ˜ƒLOVE LIKE YOU'VE NEVER BEEN HURT
now..i do understand this๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Wednesday, November 11, 2015

you dont have to say a lot

I like this qoute so much that i have to screen print it..

no matter what u do.. do your best that you can.. avoid negativity.. avoid all the unimportant.. just be nice.. dont occupy yourself with thing or people that will never brought you anywhere..


Friday, May 1, 2015

Wednesday, March 25, 2015

Ok..i am sorry.. i learned my lesson

I always told myself to at least be there for someone whenever they need me the most. I will always told myself that. And i tried my best to fullfilled this as one of my mission in life.

Why..

Because i rarely asked people for help..when i do.. means that i really reallly really need help from some respective person. When i dont get it..i am sad.. and hopeless ..

But today.. i subconciously turn down one of my important person request... due to my unstable emotion (#nakpegikerjadramala).. i feel bad.. and i am sure she hurt..

i am sorry.. but i do learned my lesson

but still #jgnlakacautimesayankpikeja

sorry

Wednesday, March 11, 2015

day 1 of mo ship








Gonna miss my ho life.
forever in my heart
thank you to each one of you who are with me during this journey
Alhamdulillah hi robbil alamin
also special thanks to my daddy who are so patient and always be there to strengthen me..
my mummy..for always being there
Siblings and relatives,friends, seniors , wonderful mo n specialist
not to forget all sisters, staff nurse, jm, MAs, fabet, lab n radio staff, physio n ot staff, OT staff, icu n ccu staff,all wards staff, kak lin n mija,
could not have done this without all of u
thank you
thank you T_______T

Tuesday, August 26, 2014

Small step

So I think.. I should start now

Bismillahhirrohmanirrohim
1.solat awal waktu
2.air kosong
3.no fb
4.m****
5.doa
6.quraan n maathurat

ini dulu buat masa ni..wish me luck :)
small step towards mardhatillah:)

Tuesday, June 17, 2014

Be Kind to your heart :)




tiba - tiba mata rasa panas lepas baca quote ni.
hati rasa sejuk.
indeed.. Allah is the most gracious and the most merciful.

Sunday, June 1, 2014

great lost

Meeting my old smart brilliant high school friend at my friend's wedding today..never that I know  she elegantly quit being a houseman.. suprisingly.. I am not shocked with her decision....but I do admire her..she told me about that with a great smile I had ever seen.. it so sincere plus her happiness shining through her eyes.. she's made a great and cool decision that I never think that I will ever had the same courage to do the same things if I was in her position.

On the other hand...one of my senior are leaving us today and I admit that I am sad.. this person I do admire so much.such a role model. I do meet so many good people but nobody can challange  him in many aspect.. I do learn a lot from him..

Last but not least.... I do feel that we lost such a great teacher this week.Dr I.. wishing you all the best in master programme... you taught me a lot of things about ong and also survival skill.. I like how you always point out my weakness..that really help me to move forward. I may not agree with certain things but I do thanks you for many things..May Allah bless u always..

Such a great lost :(


Saturday, May 10, 2014

Day 1 of life

and everything will never be the same:(

innalillahhi wa inna ilaihirojiun
lailaha illa anta subhanaka inni kuntum minadzholimin

Friday, May 9, 2014

Thursday, December 5, 2013

hitam.kelam

I keep on repeating this to many peoples

"...I feel that I am entering a whole new planet.. everything seem new and they are really not being nice to me..not their people but that what I do feel..

Discourage
Sad
Stupid
afraid
Empty

All that I can say is..this is the worst situation I could ever experienced

Pray for me T_T



Monday, November 4, 2013

Not Bad

"Not bad, medical is a large field. You have to keep on reading." Was the conclusion speech my consultant told me after my final viva.

yaa..medical is a very large field..very very very large to be exact. . As big as I am ..still I am incoparable to medical's field..huhu.. but I am amazed with and inferior when thinking that Allah'S knowledge is beyond everything. .I am so tiny..less than a dust..subhanallah..

Ya Allah help me in gaining beneficial knowledge and ease my journey towards your blessing in everything I do..Amin.

Thanks to my medical teams..here I learned that..if something is good..we have to express it..like dr phong..always telling me that she like working with me..it do make me fill better.. and a few friends keep on asking me to stay..it really make me sad with this short friendship..may Allah ease everyone!

After all..I hope that I will be better in every aspect..like amy said..medical is swallowing our soul..but still I hope I can pull out myself and make the r toward the right way again.

Sunday, September 15, 2013

fear is the biggest factor for me T_T

Me: " Mak, kak rasa takut la jadi doktor ni"

I am so miserable right now....

Mak: "Nak takut sebab apa..tu la, kita kena ada pergantungan dengan Allah,.... bla bla bla..

Me : " Mak nila.., orang nak mengadu ja ..bukan nak kata x mau bergantung ke apa...

Mak: Ya la.. mak ni dulu tiap kali pregnant, anak sebelum tu kecik lagi, memang rasa tak bersedia.. tapi memang tida daya dan upaya kita melainkan dengan bantuan Allah..

Ok..mak menang..hhuhu. .

Ya Allah..please make me strong!and make me stand in the right path.. I am nothing without u..




Tuesday, August 27, 2013

Friday, July 19, 2013

l am lovin it :)

I have to admit.. I had a kind of withdrawing symptoms when I am leaving surgical.. whatever it is..the first love is the one that we remember the most.. so I can't imagine  myself surviving in medical.. but some how, within this 1 week of tagging..all I can say is.. I am lovin it:) seriously serious:) wish me luck!!!!

 Within this week, two of my new chinese friends said to me that they like to work with me... I don' t know why they said that, in fact they do help me a lots.. but still I like to take it as a compliment. .and I do appreciate them for giving me hope in this new phase of life..

tadada... i am lovin it :)

Thursday, July 4, 2013

every exit is an entry




Seriously..gonna miss my awesome surgical teamT_____T
THANKS FOR THE UNFORGETTABLE MEMORIES...

Wednesday, May 1, 2013

Demam

Bila jadi houseman ni, demam pun rasa bersalah.Tapi demam tu datang juga tanpa rasa bersalah, nak buat lagu mana kan....

Kadang-kadang, saya sedar yang saya dalam beberapa perkara tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya.. zalim ke macam tu? mungkin, ya, mungkin jugak tidak.. cumanya, pada saat perkara tersebut terjadi saya tidak sedar sampaila tak lama kemudian terdetik dalam hati, kenapala aku buat macam tu, kenapala, kenapala..tapi dah buat kan... how i wish i can roll back time and be more ****.....

I want to move on now... despite all my weakness , my inabilities, my limits, my discouragement , lack of confident, i believe in myself that i can go through this. i really love doing this! its actually my actual feeling but its deteriorating over time. how come i'am weakening so fast?

till then.. 

Tuesday, April 16, 2013

Curhat

I was mumbling alone "mampuih aku!" when suddenly  out of nowhere, my little brother said... "mampuih apa, tu duk  hidup lagi"

huhu. i smiled. big big smile appear on my face....

Sooo true, 
after all, i am still alive...
what doesn't kill me make me stronger..

how i wish i have that simple and straight forward mind. Too much thinking somehow is bad until it is proven otherwise..

Within this one month plus plus, i do learn  lots of things. New things to be exact. Its not easy somehow and i can't believe how fast time fly but  i am still left behind. 

Wuuu, nak nangis..

But after all i do meet some good members and MO , and they do help me a lot through this process... 

I do receive so many comments , positive and negative feedback and some good advice.. Thanks peoples! Really appreciate it!

 tips from my friend, also senior HO, shafikah
" Jangan takut buat salah" . 

My other friend , Kingston remind me on how i have to believe in my judgement.

and the latest one, azrul, another senior HO, advice me to be more confident... 

huuu..

After a long discussion with my mum, i was diagnosed to have low self esteem. It may be true or may not be true. The truth is i am still not ready to face the world as much as they want me to. I need passion. I need strong desire to overcome this. Pray for me ok... :)

To whom it may concern, thank you, for being with me especially during this period of time. May Allah grant you Hassanah fidduniya wal akhirah:)

Monday, March 11, 2013

New chapter

Today gonna be my first day of my work life at the first place where i first opened my eyes to the world yearssss ago. Wish me luck!
;)

Monday, February 25, 2013

Fi Amanillah

Adik saya saat ini sedang di masukkan ke ward bersalin Hospital Tengku Fauziah atas indikasi anemia.

Saat ini, beliau hamil 40-41 minggu, mengeluh mules-mules yang belum dirasakan  semakin teratur dan semakin kuat.  Keluhan keluar air dari jalan air tiada. Keluhan keluar darah bercampur lendir tidak ada. Gerak bayi masih sering. Keluhan tekanan darah tinggi saat hamil tidak ada. Keluhan bengkak di kaki (+).

Pemeriksaan Hb :10

Sama-sama tolong doakan keselamatan ibu dan anak ini dan semoga Allah memudahkan segala proses persalinan ini dengan cepat. Amin. 

Ya Allah, mudahkanlah, jangan Kau susahkan.

Sunday, February 17, 2013

How can I free your doubtful mind

Dulu, waktu di tingkatan dua, sekali dalam sebulan pengetua akan masuk ke kelas kami menggantikan guru pendidikan Islam. Itu adalah peluang bagi pengetua mendekati kami para pelajar.


Nak dijadikan cerita, suatu hari, pengetua masuk ke kelas kami. Pengetua memberi salam. 

"Assalamualaikum"

Maka kami menyambut salam pengetua dengan ucapan

"Waalaikumussalam warahmatullah hi wabarakatuh"

Seorang pelajar putera mengetuai bacaan doa. Setelah tamat, kami beramai-ramai mengaminkan doa. Mata pengetua saya lihat tertumpu di muka saya. Mungkin sebab meja saya betul betul sebaris dengan meja guru, tak ada apa apa kot. Setelah semua pelajar duduk, pengetua bersuara. 

"Kamu yang di belakang tu, bangun!" 

Semua pelajar kelas saya ramai-ramai menoleh ke belakang mencari siapa yang pengetua maksudkan. Saya menunjuk diri . Saya ke?

"Ya, kamu, berdiri!"

Saya bangun, muka terasa panas,mungkin juga merah, saya juga tidak tahu. 

"Tadi selepas saya memberi salam, kamu jawab tak?" tanya pengetua

"Jawab." balas saya.

"Kamu jawab salam guna apa, dari tadi saya lihat mulut kamu tidak bergerak -gerak. Tahu tak kamu yang jawab salam tu wajib. Tak boleh jawab dalam hati, harus ada lafaz............................(panjang lagi saya dah tak ingat)"  kata pengetua

Mata saya memandang meja. Sebetulnya saya juga tidak terlalu ingat saya betul-betul menjawab salam menggunakan mulut atau hati, tapi kadang-kadang sering juga saat saya bicara, mulut saya seakan-akan tidak bergerak saking cepatnya. Tapi saya amat pasti saya menjawab salam dalam sedar. Saya rasa seolah -olah teraniaya. Suara pengetua makin meninggi. Kawan sekelas asyik menoleh ke belakang, Ada yang ketawa kecil. Air mata saya hampir tumpah.

" Siapa lagi tadi tidak menjawab salam saya . Bangun!" kata pengetua diakhir ceramah panjangnya pada muka saya.

Kawan sekelas saling berpandangan sesama sendiri. Tiba -tiba seorang teman bangun sambil mengankat tangan. Saat  itu terasa seolah-olah ada cahaya masuk. Pengetua memandang pelajar tersebut sambil menggeleng kepala dan akhirnya mengakhiri ceramah dengan anjuran supaya lebih serius menjawab salam.

Saya melihat teman tersebut sambil mata saya berkaca-kaca.

Terima kasih kawan. :) 

Ramai dikalangan kawan sekelas saya masih ingat peristiwa saya dimarahi pengetua dan cerita ini beberapa kali muncul lagi saat kami berkumpul bercerita kisah lama. Mungkin tidak ramai sedar betapa perkara tersebut melekat dalam hati saya tapi cuma menjadi senda gurau buat orang lain. Ramai yang cuma melihat peristiwa itu secara 'content' tetapi saya melihat itu mempunyai 'value ' yang bermakna buat saya. Value yang saya maksudkan ialah, tidak kira berapa ramai yang meninggalkan kita, jika ada seorang yang ada di pihak kita, its very comforting! Saya tidak merasakan tujuan  dia bangun saat itu secara langsung untuk berada di pihak saya. Mungkin dia sendiri rasa bersalah tidak menjawab salam tapi tidak ditengking pengetua. Mungkin juga dia kesian pada saya.Tak kira apa pun alasan untuk dia bangun, yang pastinya alasan dia untuk tidak bangun adalah lebih banyak, tapi dia memilih untuk bangun. Walaupun bukan kerana saya, Its so comforting you know! 

Thank you! because of that i learn on how to stand for others. 

Wednesday, February 6, 2013

Daddy's words

My dad once told me this, 

Number one : buat
Number two : smile

Thanks abah :)

Thursday, January 17, 2013

#copypaste


copy this from my fav blogger liyana :)

sesekali ketika dalam perjalanan untuk ke lab yang mengambil masa sejam setengah aku akan penuhi dengan menikmati (memandang kosong) pemandangan di luar tingkap sambil berfikir.

kadang-kadang itu aku rasa, baru terjentik dengan ujian sedikit sudah merasakan seperti ia merupakan  ujian tsunami. padahal bukan apa-apa pun lagi

aku tersedar ini bila ex-murabbi sms berbunyi, "selalu-selalu lah tadabbur sirah nabawiyah dan kisah sahabat yang berjuang bermati-matian pertahankan fikrah, jadikan mereka sebagai penguat semangat kerana kita nak jumpa mereka."

bermati-matian katanya.

aku terfikir, ujian yang kita hadapi sekarang bukan apa-apa kalau nak dibandingkan dengan mereka terdahulu, tak kena pukul atau kena baling batu pun, tapi kita dah sedih melebih-lebih. atau marah berlebih-lebih. tapi, nak jumpa mereka. malu kot kalau nak cerita pada mereka ujian kita sekarang sebab macam semut je. (itu pun kalau layak nak bertemu mereka)

patutlah mungkin sebab tahap keimanan seciput je. sebab itu ujian rasa macam sangat-berat. kalau bandingkan diri dengan sahabat zaman rasulullah memang tak dapat lah, cukup dengan banding kan dengan zaman ikhwan. memang dahsyat kut siksaan dan ujian mereka terima. cukuplah dengan membaca buku-buku pengalaman tulisan mereka dahulu.

tetiba aku rasa, zaman sekarang macam over pula. bukan zaman sekarang, mungkin orang yang mengaku diri daie. yang baru terjebak dalam jalan ini. sebab baru kena sikit dah over. padahal amal tak lah banyak mana, tapi kuat mengaduh. serius, amal tak lah banyak mana.

zaman ikhwan dulu kena siksa dengan seteruk-teruknya sampai aku tak tahu nak cakap macam mana. siang kena siksa, malam mengadu dan bersujud pada Allah, khatam alquran. hafal alquran. boleh tulis tafsir. tapi sekarang kita masih ada ruang untuk bersenang lenang dan bersuka riang. 

aku rasa macam banyak buang masa sekarang ni. banyak fikir benda remeh berbanding benda besar.
terlalu fikir masalah sampai larut. padahal kita boleh jadi lebih baik dari itu, lebih sistematik, lebih merancang dan teratur. 
kita hidup ini bukan nak fikir pasal diri kita je, masalah kita je atau fikir tentang kesedihan kita je. 
dan kita tak boleh sesekali biarkan diri kita menganggur walaupun sesaat. 
sebab kita boleh jadi lebih baik dari itu.
yang aku risaukan bila kita rasa kita dah cukup berkerja keras dan pengorbanan dah cukup besar
tapi sebenarnya dah dicemari dengan niat yang lain
na'uzubillah 

semoga Allah luruskan jalan. bersihkan hati dan betulkan niat

ALlah di hadapan matlamat kita

kredit

jalan masih panjang, jika kita sudah rasa susah di awal perjalanan, bagaimanalah agaknya

Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi ALlah orang-orang yang berjihad di antara kamu, dan belum nyata orang-orang yang sabar.
[3:142]

Tuesday, January 15, 2013

Reminder

Menakluk Hati -Ustazah Nor Hafizah

Peribadi
1. Aqidah yang soheh dan mantap

2. Hati yang tenang dengan zikrullah

3. Mantap dengan Mujahadatun Nafs

4. Suci dengan istighfar dan taubat

5. Bersinar hatinya dengan ilmu

Cara

1. Berdoa

2. Budi Perkerti yang baik

3. Jaga Kebajikan

Hadith Rasulullah s.a.w
" Apakah kamu mahu agar hatimu lembut dan hajatmu dikabulkan Allah?"
" Diantara caranya, kasihanilah anak yatim,usaplah kepalanya dan berilah makan daripada makanan yang kamu makan , nescaya hatimu akan menjadi lembut dan keperluanmu terpenuhi"


4. Perhatian dan kasih sayang yang diberikan

5. Menjaga pandangan, pendengaran dan deria-deria yang lain

;)




Sunday, January 13, 2013

Teladan Safa dan Marwah

Setiap kali mendengar cerita ini, setiap kali itu juga hati diketuk rasa...

Kisah Hajar dan Nabi Ismail a.s yang saat itu masih bayi ditinggal nabi Ibrahim a.s  ditengah-tengah padang pasir yang panas terik, tiada air, tiada orang.

Di sinilah ucapan Hajar yang masyhur. Kepada siapa kamu serahkan kami, adakah Allah yang perintahkan kamu demikian itu? Lantas jawab Ibrahim: Ya. Dengan penuh yakin. Isteri solehah berkata: Kalau begitu Allah s.w.t tidak akan mengabaikan kami. Justeru ia terkaya dengan khalik daripada makhluk.

Nabi Ibrahim berserah diri kepada perintah Tuhannya dan sabar menanggung perpisahan dari istri dan anaknya. Kemudian ia berpaling ke arah mana mereka berada dan berdoa bagi mereka :

'Ya Tuhan kami, sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanam-tanaman di dekat rumah Engkau (Baitullah) yang dihormati, ya Tuhan kami (yang demikian itu) agar mereka mendirikan shalat, maka jadikanlah hati sebagian manusia cenderung kepada mereka dan beri rezkilah mereka dari buah-buahan, mudah-mudahan mereka bersyukur.'[Qur'an, Ibrahim 14:37]


" Jahat ka Nabi Ibrahim? sanggup tinggal anak dan isteri di tempat yang jauh, tak ada air, panas? " tanya mak pada hati-hati adik-adik kecil ini

"Tak, Nabi Ibrahim tak jahat, dia tinggal sebab Allah suruh?"  kata adik Aiman.

"Jadi, adakah Allah itu jahat?" tanya mak lagi, cuba menguji

" Dak, Allah tak jahat, Dia Maha Tahu apa yang dia buat" jawab adik Syafikah pula...

Hati-hati ini mendengar cerita yang cuba ditanam mak dengan penuh teliti.

" Ha! betul tu!.. Allah Maha Mengetahui apa yang dia lakukan. Allah Maha berkuasa atas setiap sesuatu. Nabi Ibrahim tinggalkan anak dan isteri dibawah jagaan Allah, jadi dia tak akan persiakan pergantungan hambanya"

Kemudian, setelah ditinggal Nabi Ibrahim, tidak lama kemudian, Nabi Ismail menangis teresak-esak minta disusui. Hajar bingung. Bagaimana dia mahu menyusui Ismail sedangkan susunya dibadannya kering, bekalan air yang dibekalkan Nabi Ibrahim sudah habis. Tangisan Ismail yang semakin kuat menggetarkan hati Hajar. Dimanakah aku boleh mencari air di tengah padang pasir yang kering kontang ini? Diam-diam, Hajr berdoa dalam hati meminta pertolongan Allah.

Hajar meninggalkan Ismail yang menangis lantang itu, berlari-lari anak ke permukaan yang lebih tinggi untuk melihat-lihat sumber air. Tidak ada! Maka Hajar berlari lagi ke arah permukaan tinggi yang lain, masih juga tidak ada. Maka berulang alik lah Hajar diantara kedua bukit kecil yang berjarak kira-kira 500 meter itu sebanyak 7 kali. Tetap juga tidak di jumpai. Kedua bukit kecil itu kemudiannya dikenali sebagai Bukit Safa dan Bukit Marwah.

Maka kembalilah Hajar ke sisi anakandannya Ismail yang masih teresak esak. Hajar berasa sayu, dicampur haus dan penat. Hajar berdoa terus-terusan didalam hati. Habis segala ikhtiar cuba dilakukan. Badannya letih. Rasa dahaga. Anaknya menangis tersedu sedu. Rasa hiba menyerbu...

Ismail terus meronta-ronta sambil menangis. Kakinya diketuk-ketuk ke pasir. Tiba-tiba, dengan kuasa Allah, memancarlah air dari tempat Ismail mengetuk kakinya. Air memancut deras. Mata air itu kemudian bernama Zamzam, dan menjadi sumber air yang mengalir tidak henti-henti dan dijanjikan tidak akan berheti sehingga hari kiamat.

Peristiwa ini diaabdikan saat umat islam mengerjakan ibadah umrah atau haji di Makkah.

Ibadah Sa’i ini terdapat dalam Al-Quran Surah Al-Baqarah ayat 158:
ุฅِู†َّ ุงู„ุตَّูَุง ูˆَุงู„ْู…َุฑْูˆَุฉَ ู…ِู†ْ ุดَุนَุงุฆِุฑِ ุงู„ู„َّู‡ِ ูَู…َู†ْ ุญَุฌَّ ุงู„ْุจَูŠْุชَ ุฃَูˆِ ุงุนْุชَู…َุฑَ ูَู„ุง ุฌُู†َุงุญَ ุนَู„َูŠْู‡ِ ุฃَู†ْ ูŠَุทَّูˆَّูَ ุจِู‡ِู…َุง ูˆَู…َู†ْ ุชَุทَูˆَّุนَ ุฎَูŠْุฑًุง ูَุฅِู†َّ ุงู„ู„َّู‡َ ุดَุงูƒِุฑٌ ุนَู„ِูŠู…ٌ
Sesungguhnya Safa dan Marwah adalah sebahagian dari syi`ar Allah. Maka barang siapa yang beribadah haji ke Baitullah atau ber-`umrah, maka tidak ada dosa baginya mengerjakan sai antara keduanya. Dan barang siapa yang mengerjakan suatu kebajikan dengan kerelaan hati, maka sesungguhnya Allah Maha Mensyukuri kebaikan lagi Maha Mengetahui.

"Nampak tak semua, Hajar dalam usaha nak mencari air,kena berlari dari satu bukit ke satu bukit yang lain ,  7 kali, jarak dia lebih kurang 3.5 kilometer, baru Allah bagi bantuan dengan keluarnya mata air zam-zam. Kenapa macam tu ? kalau Allah nak bagi terus saja air kat Hajar boleh tak? Tanya mak pada adik-adik kelas belajar kami..

"Boleh" jawab nadhirah...

"Betul, Allah kan Maha Berkuasa, setakat nak bai air saja, tiada masalah bagi Allah. Tapi kenapa Allah nak tunggu Hajar berlari 3.5 km dulu baru dia bagi pertolongan? Ini menunjukkan untuk dapat sesuatu kita kena....? " uji mak

"berusaha?" jawab Irfan

"Berlari?" tanya haikal

"Bersusah payah?" Syafikah mencuba...

"Ya, untuk dapat sesuatu itu, harus bersusah payah dulu. Harus ada usaha. " jawab mak
sambil menyambung cerita lagi. 

Adakah masih ada cerita lain yang lebih baik daripada cerita didalam Al Quraan?
Jom tadabbur!

p/s: Few of the kids used to call me Kak Fatimah instead of Kak Imah ,hehe, i think i like it! :)





Tuesday, January 1, 2013

Farewell 2012, Hello 2013

Apa yang anda dapat pelajari selama 4 tahun berada di Indonesia?

Soalan ini diajukan dalam rangka menyiapkan majalah batch oleh pihak redaksi majalah. Sebelum menjawab, saya mengambil masa beberapa ketika untuk menilik dan melihat kembali sedikit sebanyak hidup saya di bumi Indonesia ini.

"Belajar menjadi seorang yang sabar"

Inilah jawapan yang akhirnya muncul dalam fikiran saya .

Sabar, ternyata ia  memerlukan praktik daripada kata-kata. Dan sabar itu tidak datang percuma, tetapi hikmahnya tiada tara. Begitu saya menyimpulkan. Terima Kasih Indonesia, kerana mengajar saya menghadapi hidup yang mencabar.

2012
Tahun yang tidak mungkin saya lupakan setelah tahun saya dilahirkan. Ibaratnya, tahun ini saya dilahirkan semula. Yang mana menjadi seorang dokter akan menjadi laluan hidup saya selepas ini. Bukan mudah untuk saya mencapai tingkat ini, tapi berkat doa semua dan ketentuan Allah, ini berlaku. Pernah saya katakan, laluan ini, bukanlah sesuatu yang saya impikan, tapi sungguh, ia memenuhi impian fitrah saya. Terima kasih Ya Allah, Engkau takdirkan aku dijalan ini. Bimbinglah aku dan jangan tinggalkan aku sendiri dijalan ini Ya Allah!. Meninggalkan Indonesia setelah hampir 6 tahun, ternyata  tidak mudah. Bumi itu mengajar saya pelbagai cara menghadapi hidup. Saya rindukan cuaca dingin Bandung. Saya rindukan guru-guru yang tidak lokek berkongsi ilmu, Saya rindu akan kata-kata yang lembut sopan dan ayat-ayat yang bersemangat, Saya rindu akan teman-teman seperjuangan dan adik-adik junior yang saling mengingatkan, saya rindukan radio kecil yang setiap pagi mengejutkan saya untuk bangun pagi, tausiyah subuh AAgym,dll. Berada di sini pada awalnya saya kira sebagai balasan kepada saya, tapi ternyata ia bertukar menjadi rahmat buat hidup ini. Jika saya tidak berada disini, saya tidak akan berada di tahap ini. Terima kasih ya Allah :)

2013.
Hello! how I wonder what you are.. Bismillahhirrohmannirrohim.

Thursday, December 27, 2012

Bila nak kerja?

" Jadi sekarang duk buat apa? Bila nak kena panggil posting?"

huhu..Officially i am getting bored to answer this kind of question... don't worry la, when the time comes i will officially tell you. ok, puas hati?. 

haih...Please la ask the question that  I can  answer...huuu


Tuesday, December 18, 2012

2 seconds memories

do you know that the goldfish only have 2 seconds memories....

i don't know either......but pasta taught me that...:)

oh, sometimes i wonder how does it feel to have only two seconds in your memory.... :),

sometimes, i wonder who i am if  i am not myself..

sometimes, i wonder where can i go, if i am not staying in this place..

i wonder why i don't have the courage to do something beyond my expectation..

i wonder why i like to fight for mY life? why don't i just let it to just flow

all i want to do right now is to sink myself in the water and enjoy the coolness

i want to float myself at a nice, quite lake with a nice view at night, in dark, watching upon the star, alone

all i want right now is not to be found...

i want to be free, i want to free my mind, i want to let go, back off and i want to grow up differently...

let me be


p/s: “In my thoughts, I’ve packed my bags more than a hundred times.”-cinderella sisters

p/s 2: thanks :)

Monday, December 10, 2012

Mak dan Abah

Lately, haha, maybe not just this time around, i do like to complaint a lots. 
Lotsss to be exact. It does not because i like to do it.. but to some extent.i can't understand why does other people became so clueless on what happening around them.. 

I can't understand why they make it difficult when actually they can make it easy

Why people like to only just see it, when they actually can do it.. huhu, my sister amaze me by referring this kind of attitude to the phrases in quraan that say


"They have hearts but do not understand, eyes but do not seeThey have ears but do not hear"


I also don't understand about how come the common senses actually disappears from today's community... i just can't accept the fact why people are so ignorant, self centered, and how come the senses were actually vanished?


I keep on thinking, and complaining and the usual answer that i get is, they don't have any kind of senses? how come? grrrrrr


So, i keep on telling my parents about my disappointment, that i can't just simply understand or accepting this kind of creature..Please la, make me understand...

Haha, and luckily, I have parents who actually understand me. They heard everything that i told them. They make me understand the things in the unique and simplest way. They understand my intention. I don't hate those peoples, it just that i can't accept their irrelevant attitude. They make me understand the situation, accept others weakness and the most important thing is to learn from others weakness, and don't repeat it in the future. I also learn about complex characteristic of people may have including my own self and how to handle them.. The most important things is that, i am just amaze on how parents can be so patients to deal with this kind of attitude long time compared to me, and the can still bear it...

After all, i just realize that, i can't change people, and lots of complaining, just can't change anything. All i can do is to change myself, for a better person... hmm, but still, i can't thanks my parent much for all the mumbling session, for all the listening session, for whatever times they take to make me understand thing...and this commercial just came up my head....





huhu, insaf. full stop. I'm sorry mak and abah for all my wrong doings, my impatient, my hot tempered and all. thanks for being such a wonderful parents to me, the best friends i never had ;)..

Sunday, December 9, 2012

i just want to smileeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :)))))))))))))))))))))))

Sunday, December 2, 2012

On being home :)

There isn't any place better than home. Home is where the heart is :))

I think, nobody can deny to me on that..... 

Its soo great and its so refreshing, even when there's a time where i just can't wait to leave this place due to some circumstances, but still this is the place that i think i will end up with...huhu

Ya Allah , please help me to make my life count, in your way!





Tuesday, November 27, 2012

Penyejuk di mata penawar dihati...

Can't wait!!!! huhu

Ya Allah, mudahkanlah sahabatku dalam menempuh saat-saat melahirkan.
Kurniakanlah dia anak yang solehah, yang menjadi penyejuk mata buat kedua orang tuanya..

Hasbunallah wa nikmal wakil :)

link 

Friday, November 16, 2012

Walk the talk

To have many ideas is good, but to hope others to fulfill your ideas while you 'goyang kaki' is kind of annoyying. full stop!

Wednesday, October 24, 2012

Sweet apology and letting go

Huhu.. miss me anybody? haha..
Take a look on what i find  on the study table few days ago ...



tada....

If you knew me, you'll know how much i like the cutie things..huhu
Then i asked, " Siapa punya ni, kenapa comel sangat"
My little brother then replied, " adik punya"

I took the eraser and smiled back at the smilling face.. 
Look at what i find out...



Then I said, " kalau adik punya, kenapa tulis from adik.. ni mesti nak bagi kat orang kan..cieeee... nak bagi kat sapa, baik habaq cepat"

My brother just replied me with a smile..


I brought the note book and the eraser to his desk, and then ask him.."bagi kat kak la buku ni eh, comel" 

                                              

Then, I opened the book, and looked at what i find..huhu






I then said.."ow, nak bagi kat kakak(my little sister, salsabila, we used to call her kakak) ke..ciee..sweet la pulak adik ni:p"
He said, "cuba baca betul-betul...."
I read it again.. huuu




Hahahahaha...........
Huuuu..speechless terus.... ^_______________^

On sweet apology and letting go

Here's the story behind it...
Few days before this, my little brother played game on my so called "ketinggalan zaman handphone", while at the same i kept on reminding him to place it back after he finished using it, so that i can find it whenever i want.. The next day i find out that the phone is not there, and i tried to found out, but percuma!!!..then i waited for him coming back from school and asked him to found it for me.

" did you put it back at it's place like i told you before?" I asked..

He nod his head and show me where he put it..

"Ow, i don't think you put it there, i am searching for it the whole morning and it's not there. You have to find it for me now!!!" I said..

He then move around try to look for it, but it's no where to be found. I don't know what actually happen to the poor phone..T_____T...........
Until today, if i asked him about my phone, he will act like he tried to search for it, then he will avoiding me ...Grrrrr..

Earlier tonight, i asked him again..
My other sisters ramai-ramai said to me " dahla kak, belila phone baru!!!!"

HAHAHAHAHAHA.. Lagi..haih....
"So kak la yang salah ni????????????????????????????????..haha..haihhhhhhhh"

On Letting go

That poor phone, nobody will never understand how meaningful it is to me. I never ever heard any positive comments from others about that phone.

"K-ri sila beri telefon baru"
"K-ri, gantung la telefon tu dekat leher"
"K-ri, sampai bila nak pakai telefon ni, kedekut sangat"
"Kak, tolong la jangan guna telefon tu lagi"
" Ada lagi ya orang guna Hp macam ni zaman ni, makcik ingat dah tak da dah"

Huhu, macam-macam lagi, tak sampai hati nak tulis. Disrespecting that poor phone, is somehow more like disrespecting me..haha *lebay*, but it is, somehow, sometimes, make me feel sad. If they know why i hold on into something that are so unfashionable, so not up to date, so not having many function, can't take pictures, can't whats up, etc..... they will never underestimate it...It is more like my old good friend who always be there for me everytime i need it.(ok maybe not everytime when " others" need me (because i always misplace it) ^_~, but hello, at least it is loyal to me :) )  Like my old good friend,where i put in all my favourite  massages .It connects me with many important peoples, and updated me with up to date news. It have many important details. Sometimes it became my reminder, my clock, my everything... But the most important thing of all, it thought me on how to be a modest person. It make me to be grateful with whatever i had, and " rasa cukup dengan apa yang ada"  dan juga rasa tidak terlalu terikat dan memiliki. It completes me. I can fell that my heart and soul are free, free from any worry or  too much love..huhu..it also never make me to feel 'smaller' compared to others. I can still use it properly and all out in public and that make me proud of it..

For all the great memories, i thank you, but still i hope to meet you again soon T_T..
See you when i see you ;p


p/s: Now, i am on my way to finish a book entitle 'playing god' by Prof Rully SpPD-GH, and its very inspiring.. i just found one poem in the book and it do enlighten me on something...
Apakah gunanya seseorang
Belajar filsafat, teknologi, ilmu kedokteran atau apa saja,
Ketika ia pulang ke daerahnya, lalu berkata:
"disini aku merasa asing dan sepi"

-Sajak Seonggok Jagung-

Friday, October 19, 2012

Nailed it

There's something in my life i had tried my very best to avoid it. If only  I have the least things to prevent myself from doing it.. i will take whatever it is not to do it..it something personal, most of people would not understand my reluctant. Most of my family members realize it, but i am sure they don't knew the reason behind it...  So, last few days, i was left with no choice and i have to do it. And it surprised me that i nailed it!!! Fuhhh.. it something, me, myself never imagine it to happen... Fuhh.. i can still remember that 'fuh' feeling..huuuuuuu ;).......

p/s: you can now order a cup of coffee from me,..huhu..at last, i nailed this one too :)))



Saturday, October 13, 2012

See you when I see you;p

Good bye Indonesia..it had been 6 years. If i had a child, he/she will now enter the kindergarten. I will be able to see them from cry, crawl, able to stand, fall, walk, run , talking, learning, etc.. so there you are.. able to see me running for my future.. being there for me, for better or worst. Thank You:) till then, see you when I see you..

Thursday, October 11, 2012

I can't handle 'kalut' people

i don't like to be told to do something just the way you told me to do it...excuse me, you can just do it the way you are, let me do it the way i am

Grrrrrrrrrr

Thursday, October 4, 2012

Great things happen when you least expected and you pray hard for it :)

HARI INI DALAM SEJARAH NANTI....
Alhamdulillah, last day of magang, end of misery...
Alhamdulillah, unexpected rezeki ;p

bismillahi tawakkaltu a'lallah wa la haula wala quwwataillabillah..
Alhamdulillahhi robbil 'alamin.^__________________________________^

Semoga menjadi hamba yang bersyukur :)

Tuesday, October 2, 2012

My mummy's words of wisdom

      Abah dan Mak kalau dalam beberapa perkara sering mempunyai pendapat yang berbeza. Abah suka gulai cair, mak suka gulai pekat. Abah suka warna terang, mak suka warna lembut..huhu..kadang-kadang rasa lawak jugakla.. tapi tentang satu perkara ni, mereka berdua sama sama berpegang kuat dengannya....

"siapa buat, dia yang dapat"

huhu...

Biasalah, hidup dalam keluarga yang adik beradik ramai, kerja rumah banyak, yang nak buat kerja sikit, jadi yang paling menonjol adalah sikap berkira. Sikit-sikit nak berkira, sikit sikit nak komplen, aku buat kerja lagi banyak, kau tak buat apa, duduk saja ja, tak nampak ke kerja banyak dllll... banyak pun kalau tak menyumbang tak guna jugak.. Sedar tak sedar, hidup yang harusnya maufakat menjadi berkat menjadi hancur berkecai...puncanya apa?

1. suka berkira- pada yang malas
2. rasa lebih tinggi dari orang lain- pada yang rajin

Dan apa yang saya suka adalah, bagaimana mak menghadapi kami dengan kata-kata yang lembut tapi menikam kalbu ;p

" siapa buat dia yang dapat! "

Kenangan yang saya tak boleh lupa dengan kata-kata ini adalah setiap kali dapat adik baru. Tiap-tiap kali mak baru melahirkan, kami semua akan berebut menjadi kakak mithali, tak berhenti-henti nak angkat dan sayang adik tapi bila saat adik BAB (buang air besar) semua lari. huhu.. lama-lama mak pun kata, sapa yang selalu bersihkan adik tiap-tiap kali Bab, nanti adik sayang dia lebih. Yang lain masih mengelat, tapi saya menyahut cabaran mak dan ternyata benar;p

Siapa buat, dia dapat

Kadang-kadang saya malas (Nota: menyampahahhhh) dengan orang yang bila dia volunteer untuk buat sesuatu, pastu banyak nak komplen. Dan benda pertama yang akan keluar dari kepala saya adalah " kalau tak nak buat tak payah la buat!!!!" Stress tau tak, nak buat tapi nak bising, nak demand macam-macam, pastu mentang-mentang dia yang bekerja keras, orang yang tak buat apa-apa harus menghargai kerja dia, harus setuju dengan hasil kerja dia. Mana dia tau orang yang tak buat apa-apa tu tak nak buat kerja yang dia buat tu. Dah dia tak mintak tolong atau apa , nak susah sendiri sendiri, pastu bila dia stress, kenapa orang lain pun kena rasa stress dia jugak?. Pastu siap nak cakap banyak lagi benda dia nak kena buat selain buat benda ni...HELLLOOOOO, huhu, kalau dah tak nak buat sudah la pergi tidur, bagi orang lain yang nak buat buat!!!!! STRESSS sorang-sorang sudahla!!! ;p

Tak dapat nafikan, kita ada masa kita rasa ikhlas nak buat kerja tapi orang persekitaran tak mendukung yang ikhlas tadi boleh jadi tak ikhlas. Tapi, kalau kita guna method siapa buat, dia dapat ni, yang rasa tak ikhlas tadi, I Allah boleh jadi ikhlas semula. Sebenarnya bila kita buat sesuatu dan apabila kita buat sesuatu itu memberikan impak pada orang lain, yang harus kita buat adalah,kita buat dan berikan yang terbaik, tapi jangan berharap apa-apa!!!! Zero expectation!! seriously!!!! Jangan ada dalam otak atau fikiran atau harapan sekalipun yang orang akan appreciate apa yang kita buat, orang akan terima buta-buta hasil susah payah kita, orang akan puji kita atas susah payah kita...jangan. please la, kalau ada sedetik pun terlintas, tolongla suppress cepat-cepat. Bukan apa, supaya kita sendiri tak menderita bila hasilnya sebaliknya. Orang tak setuju, orang banyak komen, orang tak appreciate..Walaupun kita rasa apa yang kita buat tu dah terbaik dah menurut kita, nak buat baik macam mana lagi??? Tapi tak  perasan lagi ke, apa yang kita rasa baik, tak semestinya baik menurut orang lain. Masalah sekarang bukan masalah susahnya nak puaskan hati semua pihak, masalah yang harus kita atasi dulu adalah, kita jangan ada expectation yang kita memberikan solusi yang terbaik. Buat yang terbaik takpa, tapi perasan solusi kita yang terbaik itu yang salah.

Siapa buat, dia dapat. Seriously!!! pointnya disini adalah, bila kita buat sesuatu, dan kita berikan yang terbaik, kita akan dapat hasilnya. percayalah!!!!. Hasilnya disini adalah bukan dalam bentuk orang appreciate apa yang kita buat, bukan juga orang semua angguk kepala tanda setuju. Tapi nikmat yang terbesar yang kita dapat adalah suatu proses untuk membuat sesuatu yang tak dapat dinikmati oleh orang lain melainkan orang yang buat tersebut. Contoh macam nak buat kek, hasil akhir yang kita akan dapat adalah, kek naik, kembang, tak hangit, sedap, cukup rasa. Orang yang makan, dia cuma boleh cakap kek ni sedap atau tak, kalau sedap makan, kalau tak sedap kutuk..huhu, tapi kita sebagai orang yang buat kek, kita akan dapat mempelajari pelbagai teknik dan ilmu baru, ooo, kek ni tak naik sebab macamni, macamtu. ow, kek ni tak sedap sebab kurang ini itu.. dan macam-macam lagi. Macam adik-adik saya yang menjual kacang, setiap kali, ada je cacat cela, sekejap hitam, sekejap kurang masakla, but they keep on doing, sampai lama-lama mereka dah tau, ok, goreng kena lama ni, warna macam ni dah kena angkat, campur kacang dengan air tak boelh lama-lama, dlll. 

The thing is, teknik yang kita dapat itu adalah specially untuk diri kita sendiri jugak, bukan untuk orang lain. Jadi, bila kita buat sesuatu, sebenarnya itu adalah untuk diri kita sendiri. Sebab tula kita harus buat yang terbaik. Sama la bila kita ditugaskan mengurus keperluan sekumpulan orang, kita buat yang terbaik, tapi kita jangan harapkan, hasil yang kita capai itu adalah yang terbaik. Sebenarnya setiap kritikan orang lain itu adalah proses belajar buat diri kita. Orang yang komen tu dia tak dapat apa melainkan boleh komen ja. Kita yang terlibat secara langsung dalam proses tersebut, kita akan dapat,contohnya, bila orang komen, kita rasa nak meletup, ye la, dah penat-penat buat, dia tu apa pun tak buat, tau nak komen je, pastu kita ingat, ok, kita buat, kita yang dapat, jadi kita kan cool down dan cuba untuk terima kritikan,... perasan tak? pada saat itu kita sudah belajar untuk menurunkan ego dan menerima pendapat orang lain. Kita juga dapat belajar untuk bersabar dengan kerenah orang, kita juga belajar yang ya, kita pun ada beberapa perkara terlepas pandang, jadi lepas ni kita akan lebih hati-hati... Bukankah semua itu lebih bernilai buat diri kita dan membentuk keperibadian kita.. Ingat orang yang tau komplain tu dapat ke semua ni?????huhu

               Usaha dan hasil adalah dua benda yang berbeza. Biasa je kan, kita dah study sampai hangit, tapi keluar result fail jugak. Salah ke kita study sungguh-sugguh ? salah ke kita fail setelah kita study sungguh-sungguh? Jadi adakah maksud kita kalau kita study sungguh itu kita HARUS Pass exam??? Pass atau Fail sesuatu exam itu adakah terletak pada kita study sungguh sungguh atau tak? Tapi kalau tak study sungguh-sungguh, takkan la boleh pass. huhu..sapa kata??? Ada je orang yang tak study tapi pass je. Takkan semua orang jenius kot....

              Salah kita adalah bila kita expect, hasil tu adalah dari kita. SALAH yang FATAL!!! hasil itu adalah dapi Allah yang dah lama dia tetapkan. Bila kita faham konsep ni, kita akan rasa rendah diri, kita akan rasa tunduk, kita akan rasa kita ni tak ada apa-apa. Salah terbesar kita adalah, bila kita buat sesuatu itu, kita tak harap pertolongan Allah. Kita rasa, tak dak apa la,kecik je ni. kita sendiri boleh handle benda ni, kenapa nak mintak Allah tolong. Jadi mungkin sebab Allah marah dengan sikap egois kita, mungkin jugak sebab Allah nak tegur kita, mungkin jugak sebab Allah nak ajar kita, bilamana kita tiada pergantungan pada dia, kita ni tak dak apa apanya...Astaghfirullah...

Ok, till then, jangan lah nak banyak merungut bila buat sesuatu. Kalau rasa nak merungut tak payah buat la senang, kalau nak buat jugak, paksalah diri untuk buat jugak tanpa merungut. Stopla bising-bising aku dah buat yang terbaik , tapi tak dak orang nak apprecciate, nampak sangat kot, buat sebab nak harap orang lain bagi penghargaan.. please laa..  Pernah sekali, saya ditugaskan dengan seorang teman dan dia merungut itu ini, pastu saya kata dekat dia, kalau tak nak buat balik je, saya boleh buat je. Pastu ada kawan lain pulak menyampuk, "tapi itu tanggung jawab dia, jadi mana boleh ikut mood nak buat atau tak" Kemudian saya jawab balik " daripada dia buat sesuatu tapi dia tak dapat apa-apa,lagi tak guna".. jadi, begitulah, kita buat sesuatu itu , seriously tak kesahla kalau itu untuk kepentingan umum sekali pun, natijah dia akan berbalik pada diri kita sendiri.. kalau tak percaya, pernah tak dengar tentang seorang tukang rumah dan majikan dia?

Tukang rumah ni seorang yang ahli dalam membuat rumah, dan setiap hasil tangan dia adalah sangat hebat dan mengagumkan. Sampai satu saat tukang rumah ni rasa penat dan nak bersara. Tuan rumah tu minta permintaan terakhir, buatla satu rumah kat dia. Sebab tukang rumah ni rasa malas, ye la orang nak pencen nak suruh lagi, dia pun buat la dengan ala kadar ja. Bila dah siap dia bagi kunci pada majikan dia. Majikan dia membalikkan kunci pada dia balik, kata ini hadiah atas segala kerja keras dia selama ni.. Alangkah terkejutnya tukang rumah tersebut, kalau dia tau nak dapat hadiah tu, patutnya dia buat lebih baik lagi...haa..kan orang dah kata buat yang terbaik;p

Satu lagi, tentang Ikhlas, kalau kita rasa kita dah buat ni dah ikhlas habis dah, maknanya kita sebenarnya belum ikhlas. Ikhlas itu tak dapat describe dengan kata-kata, tapi bila kita ikhlas itu kita cuma dapat merasainya. ikhlas itu buat sesuatu tanpa mengharapkan apa-apa..zero expectation. tapi tak bermakna kalau kita tak ikhlas, kita biar je, ikhlas iu boleh dilatih.. Selamat beramal ;p

p/s: My mummy's word of wisdom 2: kalau tak mau buat takpa, tinggai ja, biar mak yang buat, nanti mak yang dapat;p huhu

p/s 2: Kalau janji ditepati itu wajar, eh bukan wajar lagi, WAJIB. Tapi kalau balas budi tu tidak wajar , tidak wajib, sunat pun tak, harus tu optional, tapi bagi saya makrukh.. yela, siapa yang suruh dia janji. Dah janji kena la tepati..Balas budi????? tak masuk dalam senarai kottt...;p