Skip to main content

Kalau awak senyum , saya pun nak senyum sekali

Hehe, ubah sikit dari lirik lagu kegemaran mat Irfan, "kalau saya senyum awak mesti senyum sekali"..
Tak kesahlakan, saya senyum sebab awak senyum ke, awak senyum sebab saya senyum ke atau saya senyum bukan sebab awak ke...
Yang penting.
.
"senyum, tak perlu kata apa-apa"

Hari senyum sedunia:)

Sungguh, senyum memang pengubat segala-galanya. Jadi tak salah kalau kita perlu bersusah payah berusaha demi untuk mendapat sekuntum senyuman di akhirnya. Senyum memang ubat menghapus duka. Alhamdulillah, setelah melaui saat-saat mendebarkan, saat-saat memenatkan, saat-saat endorfin menurun dan adrenalin meningkat dengan cepat, akhirnya kita berjaya mengharungi saat-saat getir ini..Tahniah buat semua kawan-kawan batch 2006 Fakultas Kedoktoran UNPAD..We did It!!! Melihat senyuman semua orang memang membahagiakan. Jadi jom senyum sambil bersyukur, tak payah kata apa-apa:)))))

Cita-cita

Dari kelmarin,waktu tengah tengok TV rancangan National Geography pasal cerita kat bawah ni ...


tiba-tiba teringat kenangan waktu kem tingkatan 5. Waktu tu ada satu sesi, waktu malam ingat lagi penceramah tu tanya kami seorang-seorang "apa cita-cita kamu?" Pastu semua orang pun jawabla, dokter,pensyarah, saintis, Jurutera , arkitek, akauntan dan senarai tu pun berulang. Waktu tu, cita-cita terakhir saya masa tingkatan 5 adalah nak jadi wartawan. Waktu tu semangat ingin tahu sangat kuat dan rasa macam semua benda pun nak tahu. Tapi malu la kan nak cakap jadi wartawan. Ambik sains pastu nak jadi wartawan. Macam ada yang tak kena ja. Pastu bila saat saya ditanya apa cita-cita kamu? saya jawab "Doktor" hehe, jawapan yang paling senang walaupun memang bukan dari hati.

Saat-saat yang tak boleh saya lupa apabila penceramah tu tanya kawan saya yang duduk selang beberapa kerusi di sebelah kanan sebelah saya, apa cita-cita kamu? dia cakap "Nak jadi penulis". Saya ingat lagi penceramah tu buat mulut dan muka dia macam terkejut. Sebab tu la saya malas nak cakap jadi wartawan, dah tau dah apa reaksi orang. huhu . Tapi kalau dilihat dari sudut yang lain, saya sangat kagum dengan kawan tersebut, Anisa nama dia. Kagum bagaimana dia mempunyai keberanian untuk menjadi berbeza dari orang lain. Kagum sebab dia tahu apa yang dia nak dan ada keberanian untuk suarakan hasrat hati dia dan juga berani untuk bermimpi. Tak macam saya penakut!!!! Dan cita-cita tersebut memang sesuai dengan kebolehan dia. Dia memang seorang penulis yang bagus dan juga seorang pembaca yang hebat. Waktu tu, orang tak kenal lagi Harry Potter tapi dia dah baca buku Harry Potter and the Prisinor of Azkaban. Kalau tengok list-list buku yang dia baca memang up to date. Walaupun akhirnya sekarang dia berhasil menjadi seorang doker, tapi takpa, dia sudah memberi saya suatu inspirasi yang saya takkan lupa sampai bila-bila.

Eh, dah melalut, tapi sampai akhir pun, saya tak pernah suarakan hasrat untuk menjadi seorang wartawan walaupun saya sebenarnya ada wawasan yang tinggi dan tahu arah mana yang saya nak. Tapi saya tak cukup ada keberanian untuk bertindak dan juga saat tu memang kurang jelas laluan-laluan yang patut saya ambik. Jadi akhirnya, Profesi dokter ini terpilih. Kalau nak kata takdir, mesti mak akan kata," bukan dulu doa sungguh-sungguh ke nak bagi dapat medik"(btw,doa boleh mengubah takdir;p)..hehe, memang betul pun. Siap nazar lagi. Tapi saat tu saat-saat buntu dan tak tahu nak jadi apa untuk masa depan yang menjanjikan.Kalau orang tanya kenapa nak jadi dokter, memang tak tau nak cakap apa, pastu baru la nak cerita balik semua dari awal macammana akhirnya pilih nak jadi dokter". Tapi bila dah sedar, dah tak boleh nak patah balik lagi. Dan yang terbaiknya antara semua, it's not how i am into this profession, but how this profession affecting me. Sangat impress dengan kerja tuhan. Jadi, saya amat berharap sedikit sebanyak apa yang saya dapat pelajari dan rasai sepanjang kira-kira 7 tahun setengah( 2 tahun a level, 5 tahun setengah medical degree) ini akan menjadi akar yang kuat dalam diri saya untuk terus bertahan dan enjoy dalam profesi ini. Mungkin ini bukan sesuatu yang saya impikan, tapi saya amat berharap setelah pelbagai susah payah, air mata, pengalaman berharga, kegembiraan yang saya rasakan dalam merentasi setiap jalan dan liku sepanjang hampir lapan tahun ini, saya dapat menjadi seorang hamba yang bersyukur dan menjadikan semua ini sebagai modal membentuk impian yang baru. Saya perlu lebih berani untuk bermimpi. Semangat!!!! :)

Berita Gembira

Banyak betul berita gembira bulan APRIL ini. Sebab tu saya suka April:).. Adik saya akhirnya bakal melangsungkan pernikahan tanggal 26 April ini. Boleh lihat kat blog ini. Selamat menjadi orang Ganu la lepasni;p. Tak sangka kan masa cepat je berlalu. Rasa macam baru kelmarin tengah main kawin-kawin atas buaian (ingat dulu masa kecik suka jadi mak andam), tengok-tengok dah betul-betul bertemu jodoh adikku ini. Pagi tadi kawan saya, Natrah bagitau bakal adik ipar tu saudara dia. Hehe, what a small world. Tapi sedih juga tak berpeluang ikut majlis sama-sama (tak dapat nak jadi mak andam betul-betul,huhu). Tapi takpa, doaku terus mengiringi. Semoga jadi isteri solehah seperti Khadijah. Dan semoga dikurniakan anak-anak yang muslih dan menjadi penyejuk mata. (p/s: tak sabar nak dapat anak menakan;p)hihihi...

4 April- A day to remember...^_______________^

Semalam telefon mak, tanya tengah buat apa? Mak jawab " tengah duk buka puasa makan gulai ayam kampung. Puasa nazar haritu tak habis lagi" hehe.. pastu teringat mesej abah lepas saya sms kata saya lulus..
Pertama kali abah kena puasa nazar 3 hari. Tadi dah sujud Syukur. Air mata berlinang. Tak tau nak kata apa dah

Huhu..terharu. Memang dah menitik-nitik dah air mata masa tu.Abah memang tak pernah nazar sebelum ni dan sebab saya dia akhirnya bernazar. Saya tau antara ramai-ramai anak, saya la yang paling selalu bagi abah dan mak suspen. Walaupun memang tak sengaja, tapi memang selalu la berlaku. Tapi abah dan mak tetap bertahan dengan saya dan tak pernah lupa doakan saya. Sangat terharu kot. Adik beradik jugak. Terima kasih. Dan memang saya takkan dapat semua ni tanpa pertolongan Allah dan juga doa-doa semua. Terima Kasih sangat. Pasni kalau lalui zaman-zaman susah lagi, kena ingat balik saat-saat ni dimana memang tak boleh langsung rasa selesa dan perlu sentiasa minta tolong Allah dalam semua perkara. Tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah.

Akhir kata, terima kasih Allah dengan nikmat ini.:). Dan Jangan biarkan aku berpaling dan berpaling lagi.


"Ya Haiyyum, Ya Qayyum, dengan rahmatMu daku memohon pertolongan. Baikilah seluruh urusanku, dan janganlah Engkau serahkan diriku ini kepadaku walaupun sekelip mata” (Riwayat al-Nasai, dinilai sahih oleh al-Albani)

Amin

lastly jom senyummmmmm^_________________________^


Comments

Popular posts from this blog

How can I free your doubtful mind

Dulu, waktu di tingkatan dua, sekali dalam sebulan pengetua akan masuk ke kelas kami menggantikan guru pendidikan Islam. Itu adalah peluang bagi pengetua mendekati kami para pelajar. Nak dijadikan cerita, suatu hari, pengetua masuk ke kelas kami. Pengetua memberi salam.  "Assalamualaikum" Maka kami menyambut salam pengetua dengan ucapan "Waalaikumussalam warahmatullah hi wabarakatuh" Seorang pelajar putera mengetuai bacaan doa. Setelah tamat, kami beramai-ramai mengaminkan doa. Mata pengetua saya lihat tertumpu di muka saya. Mungkin sebab meja saya betul betul sebaris dengan meja guru, tak ada apa apa kot. Setelah semua pelajar duduk, pengetua bersuara.  "Kamu yang di belakang tu, bangun!"  Semua pelajar kelas saya ramai-ramai menoleh ke belakang mencari siapa yang pengetua maksudkan. Saya menunjuk diri . Saya ke? "Ya, kamu, berdiri!" Saya bangun, muka terasa panas,mungkin juga merah, saya juga tidak tahu. 

great lost

Meeting my old smart brilliant high school friend at my friend's wedding today..never that I know  she elegantly quit being a houseman.. suprisingly.. I am not shocked with her decision....but I do admire her..she told me about that with a great smile I had ever seen.. it so sincere plus her happiness shining through her eyes.. she's made a great and cool decision that I never think that I will ever had the same courage to do the same things if I was in her position. On the other hand...one of my senior are leaving us today and I admit that I am sad.. this person I do admire so much.such a role model. I do meet so many good people but nobody can challange  him in many aspect.. I do learn a lot from him.. Last but not least.... I do feel that we lost such a great teacher this week.Dr I.. wishing you all the best in master programme... you taught me a lot of things about ong and also survival skill.. I like how you always point out my weakness..that really help me to move fo

Demam

Bila jadi houseman ni, demam pun rasa bersalah.Tapi demam tu datang juga tanpa rasa bersalah, nak buat lagu mana kan.... Kadang-kadang, saya sedar yang saya dalam beberapa perkara tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya.. zalim ke macam tu? mungkin, ya, mungkin jugak tidak.. cumanya, pada saat perkara tersebut terjadi saya tidak sedar sampaila tak lama kemudian terdetik dalam hati, kenapala aku buat macam tu, kenapala, kenapala..tapi dah buat kan... how i wish i can roll back time and be more ****..... I want to move on now... despite all my weakness , my inabilities, my limits, my discouragement , lack of confident, i believe in myself that i can go through this. i really love doing this! its actually my actual feeling but its deteriorating over time. how come i'am weakening so fast? till then..