Skip to main content

Kehidupan


"Kesenangan yang datang tak akan selamanya
Begitulah selepas susah ada kesenangan
Seperti selepas malam datangnya siang
oleh itu waktu senang jangan lupa daratan"
T_T

Tanpa sedar, sudah hampir dua minggu meninggalkan penat lelah menghadapi ujian akhir . Dan setiap kali selesai ujian, perkara sama berulang dan terus berulang. Kalau belum dapat keputusan, akan bertungkus lumus berdoa-dan berdoa,bertaubat, berjanji macam-macam dengan diri untuk menjadi lebih baik jika Allah bagi peluang. Berdoa dan terus berdoa sehingga rasa macam-macam nak minta dari Tuhan. Tapi, yang sedihnya, bila Allah bagi nikmat, dapat apa yang dikehendaki, mula lupa Tuhan. Macam tak pernah minta apa-apa dari Tuhan. Tipikal kan manusia ni. Tapi, tolong Ya Allah, jangan biarkan aku hanyut dan hanyut setelah Engkau bagi petunjuk.

Malu.

Malu dengan diri apatah lagi pada Yang Maha Pengabul Doa. Kadang-kadang bukan kita tidak mau berubah, tapi kadang-kadang kita kurang kekuatan. Mungkin kita perlu semangat dari orang sekeliling, tapi kalau persekitaran kita juga kurang menyokong, nak tak nak kita yang kena jadi lebih kuat, kita perlu BOLEH. Tidak boleh tidak boleh. Sungguh kekuatan itu datang dari Allah, yang penting ada niat dan usaha juga tak putus asa dan terus berusaha. Mungkin kita perlu mula dengan diri sendiri, mula dengan benda yang kecil. Yang penting lagi harus istiqamah walaupun bukan senang, tapi la badda. Aku mohon kekuatan dari Mu Ya Allah untuk berubah dan kekal dalam perubahan. Tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah.

Baik??

Tak pernah terfikir diri ini untuk mengaku baik apatah lagi ingin dilabel orang baik, memang masih sangat belum layak. Ramai lagi orang yang lebih baik. Tapi, keinginan yang selalu ada dalam diri adalah mahu menjadi orang yang baik. Orang yang kata Allah dalam surah Al Fatihah, Orang yang mengikut jalan yang lurus. Siapa mereka? mereka adalah orang yang yang Allah berikan nikmat kepada mereka. Bukan orang yang mengikut jalan yang Allah murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat. Macam mana nak ikut Jalan yang lurus ini? salah satu cara dengan Ilmu. Memang Ilmu ini masih kurang bangat, tapi yang lebih takut dari itu adalah kurangnya ghairah dalam menuntut ilmu. Kenapa boleh sampai tahap ini? Ya Allah aku mohon kekuatan untuk terus kuat, juga kekuatan untuk cepat-cepat U-turn ke jalan yang lurus setiap kali aku tersasar.

Takut.

Kadang-kadang rasa takut. Takut sangat. Rasa bekal dalam diri belum cukup apatah lagi nak cukup kan buat orang lain. Kadang-kadang, wonder, kenapa Allah tempatkan diri pada situasi macam ni? Kadang rasa tak nampak jalan untuk ditempuhi. Rasa lost. Dan perkara yang sama keep on happen and happening dan sungguh sudah tak ada idea atau ikhtiar yang dapat difikirkan untuk atasi perkara ini. Bila perkara yang sama datang dan terus datang, memang sedar sangat la yang perkara tersebut belum berjaya lagi dilepasi. Macam remed la, kalau tak lepas, kena repeat dan repeat lagi. Tapi sungguh, soal ini diluar kebiasaan, mungkin yang sebenarnya tak la luar biasa mana juga, Cuma mungkin saya degil, asyik menjawab dengan cara yang sama, jadi outcomenya belum berubah. Ya Allah beri aku petunjuk dan yang paling penting kekuatan untuk membuat sesuatu betul-betul kerana Engkau semata. Engkau juga Yang Maha Mengetahui situasi aku dan Engkaulah sebaik-baik penolong dan tempat mengadu. Hasbunallah wa nikmal wakil nikmal maula wani’mannashiir (Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik penolong, T_T)

Oleh itu waktu senang jangan LUPA DARATAN~

gunakan kesempatan untuk kebaikan

sebelum segalanya terlepas dari genggaman

Kelak menyesal nanti tak berkesudahan

Apa guna sesalan hanya menekan jiwa~~

Comments

Popular posts from this blog

How can I free your doubtful mind

Dulu, waktu di tingkatan dua, sekali dalam sebulan pengetua akan masuk ke kelas kami menggantikan guru pendidikan Islam. Itu adalah peluang bagi pengetua mendekati kami para pelajar. Nak dijadikan cerita, suatu hari, pengetua masuk ke kelas kami. Pengetua memberi salam.  "Assalamualaikum" Maka kami menyambut salam pengetua dengan ucapan "Waalaikumussalam warahmatullah hi wabarakatuh" Seorang pelajar putera mengetuai bacaan doa. Setelah tamat, kami beramai-ramai mengaminkan doa. Mata pengetua saya lihat tertumpu di muka saya. Mungkin sebab meja saya betul betul sebaris dengan meja guru, tak ada apa apa kot. Setelah semua pelajar duduk, pengetua bersuara.  "Kamu yang di belakang tu, bangun!"  Semua pelajar kelas saya ramai-ramai menoleh ke belakang mencari siapa yang pengetua maksudkan. Saya menunjuk diri . Saya ke? "Ya, kamu, berdiri!" Saya bangun, muka terasa panas,mungkin juga merah, saya juga tidak tahu. 

great lost

Meeting my old smart brilliant high school friend at my friend's wedding today..never that I know  she elegantly quit being a houseman.. suprisingly.. I am not shocked with her decision....but I do admire her..she told me about that with a great smile I had ever seen.. it so sincere plus her happiness shining through her eyes.. she's made a great and cool decision that I never think that I will ever had the same courage to do the same things if I was in her position. On the other hand...one of my senior are leaving us today and I admit that I am sad.. this person I do admire so much.such a role model. I do meet so many good people but nobody can challange  him in many aspect.. I do learn a lot from him.. Last but not least.... I do feel that we lost such a great teacher this week.Dr I.. wishing you all the best in master programme... you taught me a lot of things about ong and also survival skill.. I like how you always point out my weakness..that really help me to move fo

Demam

Bila jadi houseman ni, demam pun rasa bersalah.Tapi demam tu datang juga tanpa rasa bersalah, nak buat lagu mana kan.... Kadang-kadang, saya sedar yang saya dalam beberapa perkara tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya.. zalim ke macam tu? mungkin, ya, mungkin jugak tidak.. cumanya, pada saat perkara tersebut terjadi saya tidak sedar sampaila tak lama kemudian terdetik dalam hati, kenapala aku buat macam tu, kenapala, kenapala..tapi dah buat kan... how i wish i can roll back time and be more ****..... I want to move on now... despite all my weakness , my inabilities, my limits, my discouragement , lack of confident, i believe in myself that i can go through this. i really love doing this! its actually my actual feeling but its deteriorating over time. how come i'am weakening so fast? till then..