Skip to main content

Hari hari sudah pun berlalu

"Hari hari sudah pun berlalu, Usiamu makin bertambah"

21 Syaaban 1433H
My birthday in Islamic calender:)
HAPPY BIRTHDAY TO ME!!!
Hehe

Bukan mengenai birthday yang ingin saya tulis disini. Ya, usia hanyalah angka-angka dan yang lebih penting pengisian yang hadir menemani angka tersebut.  Pantas sungguh masa berlalu, terasa baru kemarin bertolak ke Banjar untuk posting pertama dan menyambut ulangtahun mengikut tahun Masihi pada minggu pertama, sekarang, sudah berakhir posting ke tiga dari Buahdua dan menyambut Ulangtahun mengikut kalender Hijri. Subhanallah. Apa saja yang sudah dilalui dalam 3 bulan ini? 

Ramadhan bakal tiba, dan tahun ini, saya mahu lebih serius menyambut bulan ini. Ramadhan ibarat tamu istimewa yang datang menjenguk saban tahun, dan tidak salah jika kita juga mempersiapkan persiapan yang lebih istimewa. Jadi terpana saya saat membaca tajuk fenomena Ramadhan dari buku " Ramadhankan Hidupmu" Karya Dr Aidh Al Qarni yang menyebut, 

"Banyak orang yang hanya mengingat Allah di bulan Ramadhan. Mereka berbuat kejahatan, bermaksiat, berpaling dan membangkang ajaran Allah selama sebelas bulan. ketika bulan suci Ramadhan datang , baru mereka bergegas menuju ke masjid, memohon dengan kusyuk dan merendahkan diri seolah-olah mereka hendak menipu Allah. 

Bukankah pemilik Ramadhan juga pemilik bulan Syawal dan Syaaban? Bukankah Tuhan yang mengetahui rahsia di Bulan Ramadhan juga mengetahui segala yang disembunyikan pada bulan lain? Jika bulan Ramadhan berakhir dan mereka mengenakan pakaian hari raya, mereka menjauh dan memutuskan hubungan dengan Allah. Mereka kembali bersikap seperti semula"

Jadi malu. Malu pada Dia Yang Maha Tahu segala tingkah dan laku. Malu pada Dia yang Maha Tahu segala Isi hati dan fikiran sama ada di zahirkan atau tidak. Malu saja tak cukup, harus di buktikan dengan perbuatan. Ramadhan kali ini, saya kira sangat besar erti dalam diri. Ramadhan terakhir disambut di bumi Indonesia, bumi dimana pelbagai perkara dan peluang yang boleh dilakukan untuk memperbanyakkan amal di bulan Ramadhan. Ramadhan kali ini juga merupakan Ramadhan terakhir saya sebagai seorang mahasiswa . Dan mungkin juga Ramadhan kali ini merupakan Ramadhan terakhir saya? T_T

Apapun, pada saya tidak salah berlebih lebih beribadat di Bulan Ramadhan berbanding bulan lain. Sedangkan Rasulullah pun melipatgandakan ibadah di bulan ini terutama 10 terakhir. Cuma, kita semua kena ingat, kita beribadah bukan kerana Ramadhan, tapi kerana Tuhan yang menghadiahkan kita bulan Ramadhan. Dan tak dapat nafi, beribadah di bulan Ramadhan terasa lebih nikmat kerana hampir semua orang memperbanyakkan ibadah di banding bulan lain, sekaligus, motivasi meningkat. Yang penting disini apapun, Kita menyembah Allah, bukan menyembah Ramadhan. Dan tahun ini , harus memastikan momentum Ramadhan berkekalan sehingga Bulan-bulan selepasnya. Tak boleh semoga-semoga lagi.. harus jadi!!! (tu yang kena tulis , for future reference !!!)

Berbicara mengenai masa yang pantas berlalu, hampir 3 bulan lebih lagi, saya akan meninggalkan bumi ini setelah hampir 6 tahun bermastautin disini, hampir 12 minggu juga bakal menamatkan magang . Lama. Tapi saat ia berlalu, terasa baru kelmarin melewati semua itu. Pelbagai perkara mengisi ruang fikir. Kalau difikir-fikir, banyak benda kalau boleh....... tapi tiada istilah 'kalau' yang boleh diakui. Banyak juga memori-memori indah yang takkan terlupakan. Nikmat yang melimpah-limpah yang harus disyukuri. Pengalaman yang tidak mungkin boleh dibeli dengan wang ringgit. Dan tidak lupa perkara-perkara yang menyakitkan, dan semua itu semoga menjadi pengajaran dan sumber kekuatan untuk masa depan.  

till then..








:)

Comments

Popular posts from this blog

How can I free your doubtful mind

Dulu, waktu di tingkatan dua, sekali dalam sebulan pengetua akan masuk ke kelas kami menggantikan guru pendidikan Islam. Itu adalah peluang bagi pengetua mendekati kami para pelajar. Nak dijadikan cerita, suatu hari, pengetua masuk ke kelas kami. Pengetua memberi salam.  "Assalamualaikum" Maka kami menyambut salam pengetua dengan ucapan "Waalaikumussalam warahmatullah hi wabarakatuh" Seorang pelajar putera mengetuai bacaan doa. Setelah tamat, kami beramai-ramai mengaminkan doa. Mata pengetua saya lihat tertumpu di muka saya. Mungkin sebab meja saya betul betul sebaris dengan meja guru, tak ada apa apa kot. Setelah semua pelajar duduk, pengetua bersuara.  "Kamu yang di belakang tu, bangun!"  Semua pelajar kelas saya ramai-ramai menoleh ke belakang mencari siapa yang pengetua maksudkan. Saya menunjuk diri . Saya ke? "Ya, kamu, berdiri!" Saya bangun, muka terasa panas,mungkin juga merah, saya juga tidak tahu. 

great lost

Meeting my old smart brilliant high school friend at my friend's wedding today..never that I know  she elegantly quit being a houseman.. suprisingly.. I am not shocked with her decision....but I do admire her..she told me about that with a great smile I had ever seen.. it so sincere plus her happiness shining through her eyes.. she's made a great and cool decision that I never think that I will ever had the same courage to do the same things if I was in her position. On the other hand...one of my senior are leaving us today and I admit that I am sad.. this person I do admire so much.such a role model. I do meet so many good people but nobody can challange  him in many aspect.. I do learn a lot from him.. Last but not least.... I do feel that we lost such a great teacher this week.Dr I.. wishing you all the best in master programme... you taught me a lot of things about ong and also survival skill.. I like how you always point out my weakness..that really help me to move fo

Demam

Bila jadi houseman ni, demam pun rasa bersalah.Tapi demam tu datang juga tanpa rasa bersalah, nak buat lagu mana kan.... Kadang-kadang, saya sedar yang saya dalam beberapa perkara tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya.. zalim ke macam tu? mungkin, ya, mungkin jugak tidak.. cumanya, pada saat perkara tersebut terjadi saya tidak sedar sampaila tak lama kemudian terdetik dalam hati, kenapala aku buat macam tu, kenapala, kenapala..tapi dah buat kan... how i wish i can roll back time and be more ****..... I want to move on now... despite all my weakness , my inabilities, my limits, my discouragement , lack of confident, i believe in myself that i can go through this. i really love doing this! its actually my actual feeling but its deteriorating over time. how come i'am weakening so fast? till then..